Γιώργος Χατζημάρκος: «Είναι μια πολιτική στιγμή ορόσημο η σημερινή, διότι κλείνουμε την μεταπολιτευτική ατζέντα δεκαετιών μιζέριας και  κακομοιριάς»

Μια νέα σελίδα για τα πολιτιστικά πράγματα της Ρόδου, της Δωδεκανήσου και  της χώρας συνολικά, άνοιξε σήμερα, με την υπογραφή της εργολαβικής σύμβασης για την αποκατάσταση του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου, ενός ιδιαίτερα σημαντικού, εμβληματικού μνημείου με πολύ μεγάλο αποτύπωμα στο πολιτιστικό απόθεμα της Ελλάδος. Ταυτόχρονα, η υπογραφή αυτή έκλεισε τον μεταπολιτευτικό κύκλο μιας σειράς  ημιτελών έργων και των εργοταξίων – φαντασμάτων που για δεκαετίες πλήγωναν τον τόπο.

Την εργολαβική σύμβαση, ύψους 17.191.422,74 €,  υπέγραψαν ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος, ο Δήμαρχος Ρόδου, Αντώνης Καμπουράκης και ο εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας «P. &C. DEVELOPMENTS.A.», Κωνσταντίνος Παναγιωτόπουλος.

Οι υπογραφές μπήκαν παρόντων της υποψήφιας βουλευτή Δωδεκανήσου, Μίκας Ιατρίδη, του Αντιδημάρχου Πολιτιστικών Μνημείων και Υπηρεσίας Δόμησης, Στέφανου Δράκου και των εκπροσώπων των τοπικών ΜΜΕ.

Μια πολύ μεγάλη μέρα για την Ρόδο, και όχι μόνο γι’ αυτήν, αλλά και για το κλείσιμο μιας ατζέντας δεκαετιών μιζέριας και κακομοιριάς, έκανε λόγο ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος:

“Είμαστε αυτοί που έχουν μιλήσει για το Εθνικό Θέατρο λιγότερο από όλους. Για το Εθνικό Θέατρο μιλούσαν αυτοί που «ήξεραν», μιλούσαν αυτοί που το «πονούσαν», μιλούσαν οι «ευαίσθητοι» που από… «ευαισθησία» το γκρέμιζαν χρόνο με τον χρόνο. Το δικό μας μήνυμα είναι «περισσότερη δουλειά από λόγια, περισσότερα έργα από λόγια». Χορτάσαμε από λόγια και οράματα, όπως χορτάσαμε και από εργοτάξια φαντάσματα και ερείπια σε όλο το νησί. Για μένα προσωπικά, η σημερινή μέρα είναι πολύ μεγάλη, είναι μια πολιτική στιγμή ορόσημο, διότι με τη σημερινή υπογραφή, κλείνουμε την μεταπολιτευτική ατζέντα δεκαετιών  μιζέριας και  κακομοιριάς. Στα δικά μας χέρια, τα πράγματα φτιάχνουν, δεν ρημάζουν. Και στα δικά μας χέρια έχουν φτιάξει πάρα πολλά πράγματα σε αυτόν τον υπέροχο τόπο”, δήλωσε μεταξύ των άλλων.

Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο Περιφερειάρχης στην τέως Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και στην καθοριστική συμβολή της στην αναγέννηση του Εθνικού Θεάτρου, καθώς και για την χρηματοδότηση του έργου, καθώς ήταν εκείνη που εκχώρησε ένα πολύ μεγάλο μέρος των πόρων του Υπουργείου Πολιτισμού, ύψους  16.800.000,00 ευρώ, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για την αποκατάστασή του (σημειώνεται ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ενίσχυσε το έργο με επιπλέον 400.000 ευρώ και ο Δήμος Ρόδου με 35.000 ευρώ).  Ευχαριστίες απηύθυνε και στον τέως Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος «υιοθέτησε» το Εθνικό Θέατρο από την επίσκεψή του σε αυτό, τον Νοέμβριο του 2021, οπότε ελήφθησαν και οι αποφάσεις για την αποκατάστασή του. Ευχαρίστησε επίσης τον Αντιδήμαρχο Πολιτιστικών Μνημείων και Υπηρεσίας Δόμησης, Στέφανο Δράκο, τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους του τόπου, στο πρόσωπο της υποψήφιας βουλευτή, Μίκας Ιατρίδη,  τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Πολιτισμού, του Δήμου Ρόδου και της Περιφέρειας για την αποτελεσματική και παραγωγική συνεργασία, καθώς και όλους όσοι εργάστηκαν εθελοντικά για το έργο αυτό, με ονομαστική αναφορά στην Προϊσταμένη  της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου, Μάνια Μιχαηλίδου και τον αρχιτέκτονα Κυριάκο Μάγο.

Ο Δήμαρχος Ρόδου Αντώνης Καμπουράκης δήλωσε εξαιρετικά συγκινημένος και χαρούμενος, τονίζοντας ότι αδημονεί για την ημέρα που το Εθνικό Θέατρο θα ανοίξει τις πόρτες του για να υποδεχθεί το κοινό, στην πρώτη παράσταση που θα ανέβη σε περιβάλλον ελληνικής δημοκρατίας. Σημείωσε ότι το Εθνικό Θέατρο «θα γίνει εφάμιλλο αν όχι ανώτερο από αυτό που αρχικά ήταν», ενώ ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην συνεργασία Δήμου Ρόδου και Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, η οποία φέρνει αποτελέσματα στον τόπο. «Η ισχύς εν τη ενώσει. Μαζί μπορούμε να πάμε μακριά. Τόσο ο Δήμος Ρόδου όσο και η Περιφέρεια, διαθέτουν εξαιρετικά στελέχη. Η ηγεσία έλειπε για να τα αξιοποιήσει», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ απευθυνόμενος στον εκπρόσωπο της αναδόχου εταιρείας και τους συνεργάτες του, είπε ότι θα πρέπει να είναι υπερήφανοι διότι δεν κάνουν ένα απλό έργο, αλλά δίνουν ζωή σε ένα τοπόσημο μεγάλου βεληνεκούς.

Η υποψήφια βουλευτής, Μίκα Ιατρίδη είπε και εκείνη με τη σειρά της ότι πρόκειται για μια μεγάλη μέρα για τη Ρόδο και τα Δωδεκάνησα. Έδωσε συγχαρητήρια σε όλους όσοι συμμετείχαν στο εγχείρημα,  τονίζοντας ότι καταλυτική ήταν η δέσμευση του ιδίου του Κυριάκου Μητσοτάκη ως πρωθυπουργού για την αναγέννηση του Εθνικού Θεάτρου.

Ο Αντιδήμαρχος Στέφανος Δράκος δήλωσε δικαιωμένος από την σημερινή εξέλιξη και ευχαρίστησε τον Δήμαρχο Αντώνη Καμπουράκη που του εμπιστεύθηκε ένα τόσο σημαντικό έργο, από τους πρώτους στόχους που είχε θέσει η σημερινή δημοτική αρχή. Σημείωσε δε ότι η νέα γενιά που επί 16 χρόνια έβλεπε το Εθνικό Θέατρο κλειστό, θα αντιληφθεί σύντομα το μέγεθος και την αξία του έργου.

Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας Κωνσταντίνος Παναγιωτόπουλος, δήλωσε ότι «θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να φέρουμε εις πέρας αυτό το τόσο σημαντικό έργο».

Το έργο αποκατάστασης του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου προβλέπει την εκπόνηση μελετών σε φάση μελετών εφαρμογής, εργασίες για την αποκατάσταση και λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση του κτηρίου. Περιλαμβάνονται, επίσης, όλες οι απαραίτητες διαμορφώσεις και εγκαταστάσεις για τη λειτουργία της σκηνής, του Συνεδριακού-Μεταφραστικού κέντρου, των οπτικοακουστικών μέσων, των συστημάτων ενδοεπικοινωνίας και συστημάτων ασφάλειας, του θεατρικού φωτισμού, καθώς και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου περιμετρικά του κτιρίου. Φορέας υλοποίησης είναι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και Κύριος του έργου ο Δήμος Ρόδου.

Οι εργασίες αποκατάστασης του Εθνικού Θεάτρου θα αρχίζουν άμεσα, μέσα τον επόμενο μήνα και αφορούν το κτίριο, το οποίο υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο έως το τέλος του  2025. Μετά το μέσον της εργολαβίας θα γίνει η δημοπράτηση του εξοπλισμού του θεάτρου με ευρωπαϊκούς πόρους που θα εξασφαλίσει η Περιφέρεια και που θα είναι ό,τι πιο σύγχρονο τεχνολογικά. Σημειώνεται ότι το κτίριο κατά τη διάρκεια των εργασιών θα ντυθεί με μια μεγάλη εκτύπωση, η οποία θα δείχνει το έργο όπως θα είναι κατά την αποπεράτωσή του, όπως γίνεται διεθνώς με τα εργοτάξια εντός των πόλεων, ενώ θα υπάρξει και κυκλοφοριακή μελέτη στο κέντρο της πόλης, για όσο διάστημα διαρκέσουν οι εργασίες.

Ο ανάδοχος του έργου υποχρεούται να ολοκληρώσει το όλο έργο εντός είκοσι τεσσάρων(24) μηνών, από την ημερομηνία υπογραφής της εργολαβικής σύμβασης.

Το Εθνικό Θέατρο Ρόδου κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1930, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Αrmando Bernabiti, λειτούργησε με την ονομασία «Teatro Giacomo Puccini» και είναι μοναδικός συνδυασμός “διεθνούς στυλ” και “φασιστικού στυλ”. Αποτελεί ένα από τα λαμπρότερα δείγματα κανναβικής τεχνολογίας (Finta pietra) και υαλοπλίνθων, σε ελληνικό έδαφος. Εντυπωσιακή ήταν η σκηνή του με το μεγάλο βάθος και ύψος. Διέθετε επίσης μεγάλη αίθουσα εξώστη, θεωρεία για επισήμους, φουαγιέ και μπαρ. Στην εποχή του ήταν ένα από τα πιο σύγχρονα θέατρα, ικανό να φιλοξενεί ακόμα και όπερες (όπως και φιλοξένησε). Από το 1981 και μετά δεν έγιναν συστηματικές εργασίες συντήρησης και το κτήριο, μέχρι και το 2006 παρουσίασε σημαντικές έκτασης φθορές. Το 2005 πέρασε στην ευθύνη της Διεύθυνσης Μεσαιωνικής Πόλης και Μνημείων του Δήμου Ρόδου. Χαρακτηρίστηκε ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο το 1988, ενώ έχει, επίσης, κηρυχθεί ως διατηρητέο, το 1986, από το Υπουργείο Χωροταξίας Οικισμού και Δημοσίων Έργων.

image_print