Τα προβλήματα και οι προτάσεις για την ακτοπλοΐα συζητήθηκαν σήμερα – μεταξύ άλλων – στο Περιφερειακό Συμβούλιο που συνεδριάζει στη Σύρο, παρουσία του  Γενικού Γραμματέα Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Σπιλάνη.

 Ο Περιφερειάρχης, Γιάννης Μαχαιρίδης, επεσήμανε πως η συζήτηση για το ακτοπλοϊκό των νησιών μας γίνεται υπό συνθήκες πρωτόγνωρες για τη χώρα μας, για την οικονομία και την κοινωνία της. “Το ακτοπλοϊκό δίκτυο της χώρας, δηλαδή το αν και πότε ο νησιώτης θα μετακινηθεί δια θαλάσσης και με ποιο τίμημα, έχει αφεθεί εξ ολοκλήρου στη διάθεση και στα περιθώρια κέρδους των δραστηριοποιούμενων εταιρειών”, επεσήμανε, προσθέτοντας πως “η σημερινή κρίση απλώς επιβεβαιώνει πόσο εύθραυστο ήταν το οικοδόμημα της ελληνικής ακτοπλοΐας και το συγκοινωνιακό δίκτυο των νησιών μας. Και αυτό διότι θεμέλιο του οικοδομήματος ήταν μια διαρκής αντιπαράθεση ανάμεσα στο δημόσιο συμφέρον και την επιχειρηματική εξίσωση κόστους – οφέλους των ακτοπλόων. Συνήθως κέρδιζε η δεύτερη, όσο τα νησιά μας έμοιαζαν με φλέβα χρυσού και επικρατούσε συνωστισμός ενδιαφερομένων για να τα εξυπηρετήσουν”.

 Ο Περιφερειάρχης τόνισε πως “οι σημερινές συνθήκες ευνοούν και επιταχύνουν αυτή την αποδόμηση, με τις επιπτώσεις και το τίμημα να καταβάλλονται, όπως πάντα, πάλι από τον Αιγαιοπελαγίτη. Επιπτώσεις που αφορούν και επηρεάζουν την ποιότητα της ζωής του, την ασφάλεια και την υγεία του, την επιχειρηματική του ανάπτυξη, τη διατήρηση του πληθυσμού στα νησιά μας και την αποτροπή ενός νέου ξεριζωμού”. 

 Η κατάρρευση αυτή εκδηλώνεται μέσω:

 

  • Των μειωμένων πόρων για την επιδότηση των γραμμών δημοσίου συμφέροντος και διακοπές δρομολογίων. 
  • Του κόστους καυσίμων και της αύξησης ναύλων. 
  • Των Ακτοπλόων που χρεοκοπούν ή που δηλώνουν χρεοκοπημένοι και απειλούν να δέσουν τα πλοία τους και να τα πουλήσουν όσο –όσο.
  • Των Ναυτεργάτες που βλέπουν να ψαλιδίζονται τα εισοδήματα τους.
  • Των λιμενικών υποδομών, στρατηγικής σημασίας, που γίνονται αντικείμενο οικονομικού παζαριού, με την προοπτική ιδιωτικοποίησής τους.

 Κλείνοντας, ο κ. Μαχαιρίδης επανέφερε το αίτημα που διαμορφώθηκε στο προηγούμενο περιφερειακό συμβούλιο σύμφωνα με το οποίο “το Περιφερειακό Συμβούλιο, με την αρωγή και τη συνδρομή των κοινοβουλευτικών εκπροσώπων των δύο νομών μας, Δωδεκανήσου και Κυκλάδων, διατηρεί το δικαίωμα να υπερασπιστεί με κάθε πολιτική – αν κριθεί σκόπιμη, και με κάθε πρόσφορη νομική διαδικασία, τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα των κατοίκων της Περιφέρειάς μας».

 Ο Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Σπιλάνης στην τοποθέτησή του ανέφερε μεταξύ άλλων  πως οι  ανάγκες των νησιωτών και των επισκεπτών αποτελούν απόλυτη προτεραιότητα για το αρμόδιο Υπουργείο. Έκανε σαφές πως η ακτοπλοΐα αποτελεί τον “αιμοδότη” των νησιών τονίζοντας πως πρέπει να εξασφαλιστούν  υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος.

 “Είναι υποχρέωση μας να παρέχουμε το δικαίωμα πρόσβασης και μετακίνησης στους κατοίκους των συγκεκριμένων περιοχών δώδεκα μήνες το χρόνο”, ανέφερε ο κ. Σπιλάνης προσθέτοντας πως  “ο στόχος για δημιουργία κοινωνιών 365 ημερών στα νησιά με ανάπτυξη δραστηριοτήτων καλύτερα κατανεμημένων στο χρόνο απαιτεί εκτός της καλής ποιότητας υπηρεσιών και έγκαιρη ανακοίνωση δρομολογίων. Εδώ η πολιτεία πρέπει να παρέμβει ώστε το σύστημα ενημέρωσης δρομολογίων και κράτησης θέσεων της ακτοπλοΐας να γίνει εφάμιλλο με εκείνο των αεροπορικών εταιρειών ακόμη και για τις τοπικές γραμμές. Ίσως ο σχεδιασμός νέου δικτύου βάσει των πραγματικών αναγκών των νησιών και των νησιωτών, αλλά και συνδυασμένες μεταφορές μετά από προσεκτική και ενδελεχή συλλογή και ανάλυση των πραγματικών στοιχείων κίνησης αλλά και του κόστους των επιχειρήσεων ακτοπλοΐας να μπορεί να συμβάλει σ’ αυτό”.

 Ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Πουσσαίος, αναπτύσσοντας τις προτάσεις της Περιφέρειας στον τομέα της Ακτοπλοΐας, ανέφερε πως αυτές κινούνταν γύρω από την αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών (τουριστικοί και εμπορικοί λιμένες), ώστε να αποτελέσουν επενδυτικό πόρο αξιοποίησης προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών αλλά και των ίδιων των επενδυτών, την παράλληλη ανάπτυξη δικτύου διασυνδεδεμένων μεταφορών, τη δρομολόγηση υδροπλάνων, τη κατασκευή πλοίων για τη παροχή δημόσιων υπηρεσιών μεταφοράς, και τη δημιουργία παρατηρητηρίου πλαισίου λειτουργίας μεταφορικών μέσων.

 Συγκεκριμένα προτάθηκε:

 σύσταση ενός φορέα σε κεντρικό επίπεδο επιφορτισμένο με αρμοδιότητες σχεδιασμού, οργάνωσης, προγραμματισμού, συντονισμού και εποπτείας της διεξαγωγής του συγκοινωνιακού έργου όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς, θαλάσσιων, αεροπορικών και χερσαίων, στο νησιωτικό χώρο.

 Ταυτόχρονα και σε άμεση σύμπραξη με τον κεντρικό φορέα προκρίνεται η δημιουργία, από την τοπική αυτοδιοίκηση, ενός εξειδικευμένου φορέα με σκοπό την παροχή υπηρεσιών στις άγονες γραμμές, ο οποίος θα χειρίζεται δημόσιους πόρους.

 -Καθιέρωση του μεταφορικού ισοδύναμου που με βάση τα σημερινά δεδομένα της κοινωνικο-οικονομικής κρίσης της χώρας, θα λαμβάνει υπόψη όχι μόνο το κόστος της μεταφοράς /ανά μονάδα απόστασης αλλά και τη συχνότητα εξυπηρέτησης σε συνδυασμό με την εξυπηρέτηση του συνόλου των νησιωτικών προορισμών.

– Την αντικατάσταση της πολιτικής που είχε ως επίκεντρο το πλοίο, με μια πολιτική που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών με το συντονισμό και διαφορετικών μέσων (πλοίων, αεροπλάνων, υδροπλάνων, ελικοπτέρων).

-Νομοθετική πρόβλεψη για λειτουργία μικρών διανησιωτικών γραμμών ιδιαίτερου τουριστικού ενδιαφέροντος (στο Νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό).

-Ανάπτυξη Δικτύου Διασυνδεδεμένων μεταφορών

-Αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών (τουριστικοί και εμπορικοί λιμένες)

-Δρομολόγηση Υδροπλάνων

-Δημιουργία Παρατηρητηρίου πλαισίου λειτουργίας μεταφορικών μέσων

-Εκπόνηση μελετών εφαρμογής των ανωτέρω προτάσεων

-Αναβάθμιση του ακτοπλοϊκού Στόλου

-Επικράτηση συνθηκών εργασιακής ειρήνης και γενικότερα ομαλών εργασιακών σχέσεων.

— Πατήστε εδώ για να διαβάσετε την  εισήγηση του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιάννη Μαχαιρίδη